Sociaal ondernemen: PR-magneet of het nieuwe normaal?

PR-workshop voor droomklanten

Stel jij bent een sociaal ondernemer, verkoopt een duurzaam product of draagt op een andere manier bij aan een betere wereld. Moet je dit eco-friendly, wereldverbeterende aspect gebruiken voor je PR? Of is dit een zwaktebod?

 

Bij SuusjeHQ helpen we wereldse bedrijven met hun PR. Dit zijn veelal bedrijven met een duurzame missie, social enterprises of bedrijven die op een (of) andere manier bijdragen aan een mooiere wereld. Dit vinden wij tof en geeft ons energie to go that extra mile. Maar bovenal helpt ‘goed doen’ ook bij je PR. Je hebt de gunfactor en media schrijven eerder over je als je een mooie missie hebt. Is het dus slim om je met je PR te focussen op jouw duurzaamheid? Dat hangt ervan af!

 

Osier Studio

Onze klant Osier Studio maakt en verkoop vegan leren tassen. De leerindustrie is doorgaans een zeer vervuilende industrie. Daarom laat eigenaar Theresa haar tassen maken van milieuvriendelijk ‘nepleer’ en probeert zij de keten van productie tot verkoop zo kort en eco-friendly mogelijk te houden.

Moeten we met haar PR praten over dit mooie aspect van Osier? Ja. Maar niet alleen maar! Los van het eco-friendly verhaal, verkoopt Osier namelijk ook gewoon heel mooie tassen. Theresa wil dat haar klanten een tas kopen omdat ze die mooi vinden én omdat het eco-friendly is. Alleen eco-friendly is niet genoeg. Bovendien: is eco-friendly niet eigenlijk het nieuwe normaal? Als dat zo is, moet je toch meer te bieden hebben dan dat.

 

Hairmonk

Ook kapper Aret van Hairmonk heeft een ‘mooi’ verhaal. Aret kwam als vluchteling naar Nederland en kreeg na jaren van wachten en papierwerk eindelijk een verblijfsvergunning. Hij ging aan de slag als automonteur, maar merkte als snel dat daar zijn passie niet echt lag. Die lag bij haar! Aret trok de stoute schoenen aan en werkte zich op als zelfstandig kapper bij Salon B. Inmiddels een jaar geleden opende Aret zelfs zijn eerste eigen kapsalon aan de Oude Gracht. Petje af!

Moeten we tijdens zijn PR dit verhaal noemen? Indrukwekkend is het zeker. Aret is een echte ‘voorbeeldvluchteling’. Als een journalist daar iets over wil schrijven, is Aret de ideale kandidaat. Maar is een journalist op zoek naar een steengoede kapper? Dan is Aret ook his man! Er wordt niet alleen over Aret geschreven omdat hij een indrukwekkend verhaal heeft, maar ook omdat hij gewoon een kei is in zijn vak. Klanten komen niet bij hem voor zijn ‘verhaal,’ maar voor prachtig haar.

 

Better Places

Onze klant Better Places is een reisorganisatie die duurzaam toerisme hoog in het vaandel heeft. Alle CO2-uitstoot van haar reizigers wordt gecompenseerd, reizigers krijgen een Dopper mee en het verzoek om zo min mogelijk plastic flesjes te verbruiken. Ook contact met locals en respect voor hun cultuur en natuur staat centraal. Prachtig hè? Toch wil Better Places niet naar buiten treden als ‘die duurzame reisorganisatie’. Ze zijn zoveel meer dan dat! Better Places is expert verre reizen en werken samen met lokale reisspecialisten voor inside info en de ultieme local experience. Daar schrijven de media graag over!

Bij de PR van Better Places proberen we heus ook hun USP’s te benadrukken, maar net als bij bovenstaande klanten is het ‘mooie verhaal erachter’ niet waarom de klant uiteindelijk echt boekt.

 

Is sociaal ondernemen het nieuwe normaal?

Of duurzaamheid en een mooi verhaal nu een extraatje zijn, of dat het inmiddels het nieuwe normaal is (we wish): wij moedigen het alleen maar aan en het werkt zeker in je voordeel qua PR. Maar je zal daarnaast ook altijd een goed inhoudelijk product moeten hebben, want met alleen een mooi verhaal ga je het niet redden.

 

Gebruik jij jouw mooie verhaal wel eens in je voordeel? Of vind je het bijzaak/de standaard van tegenwoordig?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *