Alweer 2,5 jaar SuusjeHQ

Suzanne van Duijn

 

Waarom ik (weer) zo blij ben dat ik al 2,5 jaar onderneem!

 

Deze maand vier ik mijn jubileum als 2,5 jarig ondernemer. Nou ja, niet letterlijk dan, want 2,5 jaar is niet echt een mijlpaal. Maar wel sta ik vandaag even stil bij wat ik heb bereikt en geniet ik extra van het ondernemerschap deze maand!

 

De why

Laatst werd ik gevraagd weer eens terug te denken aan het moment dat ik wist dat ik voor mezelf ging beginnen. Wat mijn motivatie was. En welke emoties daar achter lagen. Wat ik voelde.

Ik begon uit absolute vrijheid aan mijn bedrijf. Ik wilde zelf weten wat, waar, wanneer en hoe ik zou werken. En vooral veel kunnen reizen. En dan doordeweeks weinig reistijd hebben. Ja, dat leek me ideaal. En omdat ik volgens mij wel goed was in PR en content, werd dat wat ik ging aanbieden. Geen passie, geen dromen, gewoon een drang naar vrijheid en een middel om het te bereiken.

 

Het doel

Inmiddels heb ik de afgelopen 2,5 jaar al vaker mezelf afgevraagd wat eigenlijk mijn doel is. Welk doel ik kan verzinnen. Maar feit blijft dat ik nog steeds vooral onderneem om mezelf een vrij leven te geven. Wel heb ik inhoudelijk meer richting gekregen, ben ik inmiddels gespecialiseerd in free publicity voor wereldse bedrijven en heb ik daarnaast mijn blogs, vlogs, workshops, online cursus, spreken, lesgeven en whatnot. Allerlei middelen waarmee ik anderen iets over pr kan leren en mijn verhalen vertellen. Want ik vind het belangrijk om andere ondernemers te laten zien wat de mogelijkheden en kansen zijn van pr. Het heeft mij zo geholpen!

Soms ben ik even van de kaart als mijn doel me weer eens onduidelijk is. Tot ik me dan herinner dat ik onderneem om vrijheid te hebben en het leven leid waar ik drie jaar geleden niet eens van durfde te dromen. Dan voel ik mij intens gelukkig.

 

Maatschappelijke missie

Inmiddels ben ik zo happy met mijn werk dat ik het steeds belangrijker vind worden om anderen te helpen. Om een maatschappelijke missie te hebben. Om de wereld een stukje beter te maken. Met een eigen start-up? Ik weet het nog niet. Maar tot die tijd maak ik de wereld indirect een beetje mooier door wereldse bedrijven met een mooie maatschappelijke missie een podium te bieden. Op mijn blog, maar zeker ook door middel van PR: door in de media te komen.

 

Mijlpalen

De afgelopen 2,5 jaar heb ik een mooie cashflow opgebouwd, voor mooie klanten gewerkt en een vaste klantenkring opgebouwd. Ik creëerde zelfs mijn niche! Daarnaast heb ik talloze workshops gegeven, ben ik vaak ingehuurd als spreker en docent, reisde ik ontzettend veel, lanceerde een online PR-cursus met Chantal en bouwde een geweldig team om me heen met wie ik nu de boel run. Ik ben een dankbaar ondernemer. Dankbaar voor het leven dat ik grotendeels zelf heb gecreëerd en dankbaar voor mijn vertrouwen dat het altijd wel goed komt. Ik kijk uit naar de volgende 2,5 jaar, al heb ik nog geen flauw idee wat er dan allemaal gaat gebeuren.

 

Op naar de volgende 2,5 jaar! 

Update: een turbulent begin van mijn derde jaar als ondernemer

Hallo lieve mensen!

Het werd wel tijd voor een nieuwe update, vinden jullie niet? Hoewel ik er al jaren geen problemen mee heb om drie keer per week te bloggen voor Artikel255.nl, blijven de toch meer persoonlijke updates op SuusjeHQ.nl soms even uit. Maar er is veel gebeurd sinds mijn laatste post op 1 februari en dat vraagt om een nieuwe blog.

 

Nieuwe uitdagingen

Op 1 februari 2018 vierde ik mijn tweejarig jubileum als ondernemer. Tijdens mijn tweede jaar kampte ik met de nodige uitdagingen, maar ik wist zo goed als alles te overwinnen. Maar jaar drie brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Namelijk… focus! Waar werken we naartoe? Wat is mijn why? Welke klanten neem ik aan en tegen welke zeg ik nee? Of is nee zeggen zonde en moet ik gewoon uitbreiden? Met wie dan? En hoe vind je zo iemand? En gaat dat financieel allemaal lukken?

 

SuusjeHQ – Suzanne van Duijn (foto door Fleur Joesten)

 

Na een prima start van 2018 en een heel toffe Jamaica-trip in maart, krijg ik in april nog een stukje drukker. Ik weet dat er iets moet gebeuren. Mijn ‘probleem’ moet aangepakt worden. Ik moet keuzes gaan maken wat betreft mijn werkzaamheden en klanten en wellicht wel versterking gaat zoeken. Maar hoe dan?

 

Coachingsessie

Ik wist dat ik hulp nodig had om al mijn vragen te beantwoorden. En om me op de goede weg te helpen. Jullie weten misschien dat ik vrij sceptisch ben als het om coaching gaat, maar dit keer voelde het anders. Althans, bij coach Mariska, die ik ken van Workmode, had ik een goed gevoel. Misschien komt het omdat ik haar al kende, omdat ze me meer concreet vertellen wat ik kon verwachten, wat we gingen doen en wat ik eruit zou halen.

 

Coachingsessie met Mariska

Tijdens de vier uur durende sessie gingen we diep in op mijn why. Waarom doe ik wat ik doe? Waar gaat het bij mij om? Vanuit daar gingen we verder. Ik maakte een moodboard en we bespraken waar ik over drie jaar zou willen staan op zakelijk vlak. Nu ik dit beter voor ogen kreeg, werd het ook makkelijker om mijn vragen te beantwoorden. Makkelijker om keuzes te maken, want alles moet leiden naar die stip op de horizon.

 

Vacature

Eén van de conclusies van de sessie was dat ik toch een medewerker ging zoeken. Freelance hoor, dat wel. Maar wel voor drie dagen in de week voor lange termijn. Mariska hielp me in kaart te brengen wat ik precies nodig had en moest zoeken in deze medewerker. Nog diezelfde week schreef ik de vacaturetekst en zette mijn vacature online.

 

Girlboss Rally in LA

Terwijl de sollicitaties binnen druppelden, stapte ik in het vliegtuig naar Los Angeles. Reden van de trip: Girlboss Rally, een inspirerend event van #GIRLBOSS Sophia Amoruso. Meer over de Girlboss Rally lees je op mijn blog. Naast de conferentie hebben mijn reisgenoot Lucia en ik ook Los Angeles leren kennen en nog een beetje gewerkt. Dat moest wel, want mijn werk gaat altijd door, en omdat ik nog geen medewerker had, moest ik het dus zelf oplossen. Meteen weer een goede bevestiging van mijn vacature: ik wíl niet altijd alles meer zelf moeten doen. Ondertussen groeide ook een kleine stressknobbel voor de lancering van PR-cursus.nl, het nieuwe ‘project’ van mij en Chantal, dat we de week na LA zouden lanceren.

 

Girlboss Rally (door Daisy de Pater)

Girlboss Rally – met Sophia Amoruso

 

Lancering PR-cursus.nl

Op 2 mei kom ik terug uit LA. Op 4 mei meet ik Chantal om PR-cursus.nl officieel in te schrijven bij de KVK en om samen de laatste voorbereidingen te treffen voor de livegang en ons persevent, dat maandag 7 mei plaatsvindt. Gelukkig loopt dat gesmeerd, hebben de negen toffe influencers bij ons event en gaat 8 mei met een lach opons gezicht de cursus live. We bieden drie pakketten aan, van basis tot ‘de luxe’. Spannend! Zou het gaan lopen?

Ondertussen heb ik het weer wat drukker gekregen. Naast mijn blog, vlog, pr- en contentklanten en nu dus ook PR-cursus.nl, word ik namelijk ook weer vaker ingehuurd voor spreekklussen en gevraagd voor persreizen. En vooral die laatste twee dingen zijn lastig te combineren met ‘mijn andere werk’. Als ik lesgeef kan ik niet werken voor klanten en ook op persreis kan ik mezelf niet in tweeën delen. Gelukkig heb ik inmiddels mijn ideale medewerker op het oog. Sarah begint 1 juni officieel!

 

Foto door Anouk Fotografeert

Foto door Anouk Fotografeert

 

Griekenland: kleine zenuwinzinking

Maar eerst nog even naar Griekenland. Hoewel ik in eerste instantie dacht dat ik op yogaretreat ging, en tussendoor wat werk zou kunnen doen, blijkt er helemaal geen yogadocent te zijn en werkt ook de wifi niet mee. Afgewisseld zit ik letterlijk alleen in het hotel en ga ik op pad met mijn host Anaïs. Anaïs is hartstikke aardig en het eiland zou rustgevend moeten zijn, maar ik ben alleen maar bezig met mijn to-do-list en kan alles behalve ontspannen. Op een gegeven moment kanik bijna spontaan in janken uitbarsten, maar gelukkig herpak ik me op dat moment. Je leest er hier meer over. Het kan zo niet langer, dat is duidelijk. Maar dat wist ik al. Daarom heb ik in april Mariska gesproken en een vacature uitgezet. En de oplossing is nabij. Haar naam is Sarah. Dus nog even de stress handelen, proberen te genieten van het moment en dan wordt het straks snel rustiger en kan ik mezelf wél in tweeën splitsen.

 

Sarah

No pressure voor Sarah, maar wat ben ik blij dat ze is begonnen en mij gaat helpen de oneindige to-do-list de baas te worden. Een stap voor te lopen op de klant en de media in plaats van andersom. Tijd te hebben voor nieuwe klanten en creatieve brainstorms. En boven, voor mijn blog, vlog, persreizen, workshops, spreekklussen én PR-cursus.nl. Hoera!

 

Sarah

 

Sinds Sarah haar eerste ‘proefdag’ draaide 22 mei is vooral de rust in mij wedergekeerd. Qua werk is het natuurlijk nog even aanpoten en inwerken, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed komt en dat is al de helft. Dat doet al zoveel voor mijn mentale gesteldheid. Bovendien weet ik dat stress heel vaak ‘all in the head’ zit. Mindset is superbelangrijk, maar af en toe laat ik me gewoon gek maken door mezelf.

 

Adem in, adem uit. Alles komt goed. Er is niets aan de hand. Het leven is geweldig!

We’re hiring! SuusjeHQ zoekt Ervaren PR-adviseur Travel (24u/w)

Het dilemma waar ik al maanden mee zit en de oplossing die mijn coachingsessie opleverde: SuusjeHQ is hiring! Zelfstandig PR-adviseur Travel gezocht!

 

Al een tijdje zat ik met een dilemma op werk. Wat te doen met drukte? Moet ik selectiever worden, mijn prijzen verhogen, en zo de helft van mijn aanvragen afwijzen? Minder maar leuker werk en lekker flexibel blijven? Of iemand erbij zoeken en uitbreiden? Want het is toch zonde om veel werk af te moeten wijzen? Om die bedrijven niet te kunnen helpen en niets te doen met die potentie? Tegelijkertijd was ik bang dat uitbreiden mij minder flexibel zou maken. Een team = meer verantwoordelijkheid en meer gedoe. Of toch niet?

 

Businesscoach

Ik kwam er niet uit en besloot een businesscoach om hulp te vragen. Moet groei altijd kwantitatief zijn? Of kan ik ook groeien in kwaliteit? Waarom krijg ik het idee dat mijn bedrijf groter móet worden? En dat dat medewerkers betekent? Ben ik raar als ik zzp’er wil blijven? En nog gekker als ik nee verkoop? Moet ik niet toch iets doen met die potentiële klanten? Help, ik wil overzicht, focus en een concreet stappenplan!

 

Actie!

Lang verhaal kort: Mariska van Purple Leiderschapscoaching heeft mij de inzichten gegeven die ik nodig had. Ik weet beter waarom ik doe wat ik doe, heb een stip op de horizon en een plan voor komend jaar. Concrete stappen zijn uitgedacht – want daar houd ik van. Geen gebakken lucht, maar actie! Daarom heb ik ook direct onderstaande vacature gemaakt. Want ja, één van de uitkomsten van mijn coachingsessie was dus toch om uit te breiden qua mensen. Niet om mezelf minder flexibel te maken, maar om mezelf meer vrij te spelen. Niet omdat groei perse kwantiatief moet zijn, maar omdat ik met iemand extra ook beter mijn werk kan gaan doen en mijn klanten kan bedienen. Of: onze klanten. Want één wordt twee! Voor mijn gevoel zoek ik een schaap met vijf poten, maar Mariska adviseerde me om juist specifiek te zijn.

 

Vaste freelancer – locatieonafhankelijk in Nederland?!

N.B. Ik werk al sinds eind 2016 met verschillende (top)freelancers samen, maar dit voelt toch weer een stapje verder. Mijn team van freelancers werken allemaal op oproepbasis met mij, de ene week meer uren dan de andere week en soms ook een paar weken niet. Maar nu ben ik dus echt op zoek naar iemand die ‘vast’ voor mij wil gaan werken. Niet per se in loondienst – liever freelance juist – maar wel met een soort van zekerheid voor beide kanten. Iemand met wie ik kan sparren, samenwerken, en op wie ik kan rekenen, meerdere dagen per week voor langere tijd. En die op mij kan rekenen qua hoeveelheid werk, salaris en zelfs een werkplek. Eerst veel samen op kantoor, later wellicht (samen) vanuit het buitenland. Ik kan mijn werk immers overal doen, dus mijn +1 straks ook! Maar eerst moet ik diegene wel ontmoeten. Ben of ken jij..?

 

P.S. Delen = lief!

 

Vacature SuusjeHQ Travel PR-adviseur

SuusjeHQ 2 jaar!

SuusjeHQ – Suzanne van Duijn (foto door Fleur Joesten)

 

Hoera, SuusjeHQ 2 jaar! Vandaag ben ik precies twee jaar fulltime ondernemer.

 

Op 1 februari 2016 was het – na een paar maanden voorbereiden – eindelijk zover: ik was niet langer in loondienst en ging fulltime voor mezelf verder. Dat bleek een geweldige zet. Tot op de dag van vandaag – precies twee jaar geleden – ben ik nog elke dag blij met mijn beslissing.

 

Mijn tweede ondernemersjaar

Op mijn blog Artikel255.nl kun je lezen hoe mijn tweede (en eerste) jaar als ondernemer is bevallen. Ook maakte ik een vlog waar ik vertel over mijn hoogte en dieptepunten in mijn tweede ondernemersjaar en waarin ik een korte rondleiding geef door Hashtag Workmode (zie hieronder). En in deze blog kunnen jullie lezen wat mijn doelen zijn voor mijn derde ondernemersjaar.

 

Hallo jaar drie!

Zo ben je nog in loondienst, en zo ben je opeens alweer in je derde ondernemersjaar aanbeland. Dit klinkt wel heel volwassen! Ik wil dit jaar gebruiken om ook mijn bedrijf nog meer naar een volwassen niveau te tillen. SuusjeHQ wordt een gestructuurd bedrijf met duidelijke focus en werkzaamheden, een stevig team, een stabiele omzet(stijging) en veel nieuwe toffe projecten. Ook blijf ik voorlopig een werkplek huren bij Workmode. Tot ik wellicht eind van het jaar weer een tripje ga maken… 😉

 

Mijn projecten

Komend jaar wil ik mij gaan bezighouden met het volgende

  • Een boek schrijven
  • Een passief inkomen ontwikkelen door een online pr-cursus aan te bieden
  • Offline pr-workshops blijven geven (de volgende staat 7 maart gepland!)
  • Evenementen van De Reislustige Freelancer blijven organiseren
  • Veel blijven spreken en lesgeven bij/via externe partijen
  • Mijn blog en vlog naar een hoger niveau tillen
  • PR blijven doen voor mijn vaste klanten in travel en duurzaamheid

 

SuusjeHQ – Suzanne van Duijn (foto door Fleur Joesten)

 

Nieuws: ik ga naar LA!

Tot slot nog een leuk nieuwtje. Trouwe fans hebben het vast al op social media voorbij zien komen: ik ga naar LA! Eind april vindt in Los Angeles de Girlboss Rally plaats, een conferentie voor ondernemende vrouwen, georganiseerd door Sophia Amorusso van het boek #GIRLBOSS en webshop Nasty Gal. Ik ga samen met Lucia de Boer, die ik ken via De Reislustige Freelancer en met wie ik samen op Nomad Cruise heb gezeten. Nu al zin in!

 

Blijf op de hoogte

Wil je ook als eerste op de hoogte zijn van nieuwtjes over en rondom mijn bedrijf SuusjeHQ? Volg me dan op social media:

 

Bedankt voor jullie support de afgelopen twee jaar!

Hoera, twee jaar SuusjeHQ!

A new year, a brand new website!

 

Een heel gelukkig nieuw jaar en welkom op de vernieuwde website van SuusjeHQ, het online hoofdkwartier van Suzanne van Duijn a.k.a. SuusjeQ. SuusjeHQ richt zich op pr, content en spreken en is locatie-onafhankelijk.

 

Op deze vernieuwde website vind je alles over SuusjeHQ, de diensten die wij (Suzanne & Team), aanbieden, klanten waar we al voor hebben gewerkt en meer. Ook zal ik maandelijks een update plaatsen over hoe de zaken ervoor staan, zodat je niets hoeft te missen over nieuwe klanten, projecten, events en ander nieuws. Meer lezen over mijn ondernemersavonturen? Dat kan op mijn blog Artikel255.nl.

 

Vragen? Mail me of stel ze via social media! De knoppen vind je bovenaan op deze website.

 

Groetjes,

Suzanne van Duijn

 

Het beste van 2017: mijn 10 hoogtepunten van het jaar

Het (bijna afgeronde) tweede jaar SuusjeHQ

Hashtag Workmode

 

Soms moet ik mezelf nog steeds af en toe even knijpen. Is this real? Heb ik iets belangrijks gemist waardoor ik straks opeens keihard op mijn bek ga? Volgens mij niet! En anders geniet ik ondertussen gewoon goed van het leven dat ik sinds januari 2016 leid.

Gotta love mijn tweede jaar als fulltime ondernemer! Wat mocht ik weer een hoop toffe dingen doen en meemaken dit jaar. Mijn top 10:

1. Starten met YouTube

In januari 2017 begon ik met het wekelijks uploaden van nieuwe video’s. Dat was op het begon even wennen. Ik vond vloggen nog wat ongemakkelijk, editen was een ramp en ik had nog geen goede camera. Maar langzamerhand ging het beter en wist ik toch (bijna) 52 weken lang een nieuwe video online te zetten. Dat resulteerde erin dat ik mijn doel van 100 abonnees heb gehaald!

2. Eénjarig jubileum vieren in Costa Rica

Even terugspoelen: ik ben alweer bijna twee jaar fulltime ondernemer, maar begin dit jaar vierde ik nog maar mijn éénjarig bestaan. Maar dat deed ik wel in Costa Rica! Ik regelde zeven dagenlang winacties op Facebook, nam een heerlijke massage en genoot van het goede leven als digital nomad in Puerto Viejo. Ik had mijn eerste jubileum niet beter kunnen wensen!

3. Veel voor werk naar het buitenland / werken in het buitenland

Ik reisde in 2017 naar elf landen, waaronder niet zelden voor werk. Ik reisde als digital nomad door Costa Rica en Nicaragua, bezocht Traverse in Londen, ging op persreis naar Duitsland, Oostenrijk en Italië, en voer mee per crusieschip van Gran Canaria naar Panama. Ik zeg het nog maar even: hier kon ik een paar jaar geleden alleen van dromen.

 

4. Mijn events van De Reislustige Freelancer en pr-workshops

Dit jaar organiseerde ik samen met Jessica vier nieuwe edities van De Reislustige Freelancer, waarvan één webinar. Momenteel zijn we bezig met ons zesde event (9 januari 2018!). In augustus organiseerde ik ook voor het eerst mijn eigen pr-workshop. En mijn tweede. De derde gaf ik in oktober op Nomad Cruise en in november organiseerde ik nummer vier. Super om te doen! Interesse in mijn volgende pr-workshop? Laat hier je e-mailadres achter, dan houd ik je op de hoogte!

5. Vaker optreden als spreker / (gast)docent

Dat spreken bevalt me wel! Na in 2016 al meerdere keren mijn verhaal te hebben mogen delen, organiseerde ik dit jaar dus zelfs mijn eigen events. Maar ik werd ook vaker ingehuurd (en dus betaald!) om te spreken. Ik werd docent bij SRM, mocht spreken bij o.a. Hostnet, Hoge School Inholland en Better Tourism Academy. Dit wil ik zeker blijven doen!

6. PR-hoogtepunten voor mijn klanten en mezelf

Je zou bijna vergeten wat ik ook alweer doe: ik ben pr-adviseur. En daarin werden dit jaar ook wat succesjes geboekt. Ik kreeg prachtige klanten erbij (ik noem een Better Places en AirHelp, maar ook August&July en 2 glimpse zijn héél leuk) en kreeg mijn klanten in ondermeer AD, NOS.nl, Metro, VIVA, Emerce, JAN en Glamour. Maar practice what you preach: zelf stond ik in Volkskrant, NOS op 3, Elsevier, Vrij en meer. Heel. Blij. Mee.

 

7. Ik ging digiminderen, at meer en meer vega, mediteerde meer, deed yoga, werd zen

Misschien herkennen jullie de smartphone-verslaafde, vlees-etende, drukke, onrustige Suzie niet meer terug. Ik verbeterde in 2017 namelijk flink mijn leefpatroon. Ik volgde een cursus digiminderen, werd bijna vegetariër sinds ik in mei voor BOON werkte, mediteerde en yoga’de wat af en voel me daar heel goed bij. Ik denk at het ook meehelpt dat ik lekker in mijn vel zit qua werk, werk/privébalans en dat ik kan reizen wanneer ik wil. Al met al: I feel good!

8. Ging werken bij SIF en daarna huren bij Hashtag Workmode

Deze zomer was ik opeens helemaal klaar met thuis werken. Je ontmoet niemand en ik heb thuis ook geen erg ergonomisch verantwoorde werkplek. En dus begon ik 1 augustus bij de Social Impact Factory Utrecht. Fijne werkplek! Maar toen Hashtag Workmode 1 december in Utrecht opende, kon ik dat ook niet weigeren. Nu probeer ik elke week drie dagen bij Workmode te werken en één dag bij SIF (en één dag thuis of op pad). Dat bevalt me goed!

9. Behaalde mijn hoogste omzet ooit en de maand erna nog beter

Begin van het jaar schreef ik nog: ik wilde graag mijn hoogste maandomzet ooit draaien dit jaar. Op dat moment moest ik daarvoor bijna 5.000 euro omzetten. En guess what? Dat lukte deze zomer. Maar leuker nog: zonder dat ik het door had draaide ik de maand daarna een nog hogere omzet. Jullie weten, ik ben vrij open over cijfers. Ik ben daar namelijk erg trots op en wil alle mensen die twijfelen over voor zichzelf beginnen en de financiële gevolgen daarvan op het hart drukken dat het allemaal echt wel goed komt. Als je 20 declarabele uren van 50 euro per uur draait per week, draai je al een bruto omzet van 4.000 euro. En dan kan je je declarabele uren en uurtarief nog verhogen…

10. Meetup Team SuusjeHQ

Hoera, ik kreeg Team SuusjeHQ dit jaar bij elkaar! Nou ja, Imke belde per Skype in. Maar de rest was erbij! Inmiddels is Deisy hard bezig met haar eigen marketing-business (go check it out), en werk ik weer meer samen met Chantal. We hebben een mooi plan voor 2018! Binnenkort updates… Dank voor jullie hulp en gezelligheid Deisy, Imke, Inge, Linda en Chantal! En Jessica voor het editen van zoveel van mijn video’s!

 

Wat waren jouw zakelijke hoogtepunten van 2017? 

Happy to be home!

Terugblik Nomad Cruise & Panama + de laatste twee maanden van het jaar

Over mijn ervaring met Nomad Cruise, als digital nomad in Panama en waarom ik het heerlijk vind de laatste twee maanden van het jaar gewoon weer thuis te zijn.

Vijf weken geleden schreef ik een update vanaf Gran Canaria. Ik stond toen aan het begin van mijn vijfweekse reis over de Atlantische Oceaan en door Panama. En hoewel ik erg veel heb geleerd van deze reis, kwam de grootste les eigenlijk al het eerste weekend. Ik besefte me dat ik me niet teveel moet bezighouden met het vinden van een groot doel of het druk maken om het ontbreken daarvan. Want hoe vet is mijn leven nu al? Ik werk voor mezelf, doe werk wat ik leuk vind voor toffe klanten, reis ontzettend veel en heb ook een heel fijn privéleven. 

Nomad Cruise

Omdat ik zonder grote levensvragen aan boord stapte van Nomad Cruise, ging ik er vrij open in. Ik stond open voor het leren van nieuwe dingen, maar was niet specifiek naar iets op zoek. Dat maakte het soms juist moeilijker, maar tegelijkertijd kon ik ook go-with-the-flow’en. Al vond ik het in het begin wel lastig om dingen te missen. FOMO, ahoy! Maar nadat ik een ‘vaste’ vriendengroepje had gevormd en al veel presentaties had bijgewoond (en mijn eigen workshop had gegeven), vond ik het wel best en kon ik de FOMO meer en meer van me af laten glijden. 
Mijn pr-workshop tijdens Nomad Cruise
De grootste les die ik aan boord van Nomad Cruise leerde was er één over mezelf. Ik merkte dat ik niet (meer) jaloers was op fulltime reizigers. Dat ik niet meer de drang heb om dat ook te gaan doen. Wellicht omdat mijn vriend dat niet wil, maar misschien wil ik het zelf ook wel niet meer. Ik ben mijn thuisbasis in Utrecht erg gaan waarderen, vind Utrecht een toffe stad, ik ben graag bij mijn vrienden en familie, en bovenal werkt het in Utrecht toch wel het lekkerste door. Makkelijk afspreken met klanten, altijd goede wifi, geen tijdsverschil. Ik hou van mijn werk! Eigenlijk was ik gewoon het burgertrutje van de boot 😉 Grappig hoe je door verschillende groepen mensen verschillend gezien kan worden. En fijn om te beseffen dat ik (meer dan) oke ben met wat ik doe en wat ik heb. 

Reizen door Panama

Ook het reizen in Panama was mooi, leuk en leerzaam, maar had ook een ‘zwarte’ bladzijde. Niet alleen werd mijn terugticket geannuleerd, moest ik een nieuw ticket kopen en leverden de gesprekken met KLM én collegabloggers me veel stress op, maar ook was het regenseizoen, werkte de wifi niet altijd mee en raakte ik mijn actioncam kwijt tijdens het surfen. Het was niet alleen maar zonneschijn, maar ook dat is reizen. Niet voor niets is reizen zo leerzaam! Maar om eerlijk te zijn maakte dit ook dat ik er na vijf weken reizen wel weer een beetje klaar mee was. Of misschien was ik er gewoon vooral weer klaar voor om lekker te gaan knallen thuis. ‘Mijn’ mensen weer om me heen, mijn snelle wifi, werkplek en bedrijf op volle kracht, nieuwe projecten laten starten en één basis om (voorlopig) gewoon te wonen
Als digital nomad in Panama

November en december

De komende twee maanden zijn alweer de laatste twee maanden van het jaar. Ik houd van deze ‘afrondingsfase’, ook omdat het weer betekent dat er een nieuw begin gaat plaatsvinden; een schone lei. Heerlijk vind ik dat! Op de planning voor november en december staan veel gesprekken met potentiële nieuwe klanten, mijn vierde pr-workshop (er zijn nog kaarten!), verschillende persevents waar ik als blogger heen ga, heel wat sociale afspraken (lang leve de feestdagen!) en natuurlijk mijn ‘gewone’ werkzaamheden. Waar ik nog steeds heel blij mee ben trouwens! En begin januari organiseer ik met Jessica Lokker een reïnie/borrel van De Reislustige Freelancer. Daarmee zal ik komende twee maanden dus ook al bezig zijn.

P.S. Vanaf 1 december huur ik drie dagen in de week een werkplek bij Hashtag Workmode Utrecht! Wie zie ik daar?

Zo, jullie zijn weer helemaal bij. Wat staat er op jullie planning voor de laatste twee maanden van 2017?

Op zoek naar een doel & een belangrijk inzicht op Gran Canaria

Hola! Buenos dias! 

 

Na maanden van ‘zoeken’ valt opeens de puzzel weer op zijn plek! Waar reizen en netwerken al niet goed voor is…

Als ik vrijdag 22 september het vliegtuig pak naar Gran Canaria – waar maandag 25 september ‘mijn’ cruise naar Panama vertrekt – besef ik me opeens weer dat ik geen ‘standaard’ leven leid. En gelukkig maar! Om me heen zitten doodgewoon uitziende mensen, al dan niet met huilende kinderen, op weg naar misschien wel hun enige vakantie van het jaar: een weekje Canarische Eilanden. Ik ben als één van de weinigen alleen, heb geen pakketreis en blijf maar liefst vijf weken weg. 

Alleen op reis

Mijn buurman vraagt of ik alleen op vakantie ga. Ik ga de discussie omtrent het woord ‘vakantie’ maar niet aan en antwoord stralend ‘ja’. Na een gesprekje over onze uiteindelijke plaats van bestemming op het eiland (hij het zuiden, ik Las Palmas – de vertrekplaats van mijn cruise) vraagt hij me of ik vaker alleen op vakantie ga. Ik knik. “Maar het liefst met mijn vriend”, zeg ik. Verbaasd kijkt de jongen me aan. “Oh, je hebt wel een vriend?!” Ik was even vergeten dat alleen reizen voor veel mensen  helemaal niet zo gewoon is. Laat staan als je een vriend hebt. 

Wat me al maanden bezig houdt

De laatste twee (of zelfs drie?) maanden ben ik erg bezig geweest met nadenken over een nieuw, groot doel als ondernemer. Of eigenlijk het ontbreken van dat doel. Het frustreerde me dat ik geen stip op de horizon (meer) heb, en dat ik geen grote doelen heb en nastreef, zoals bijvoorbeeld een Nina Pierson dat doet. Vorig jaar was mijn doel: voor mezelf beginnen, doen wat ik leuk vind en veel kunnen reizen en gelukkig zijn. Dat doel heb ik behaald. En nu? 

Een doel om aan vast te houden?

Een gesprek met kersverse zelfstandige Chantal zette me van de week weer (bijna) met beide benen op de grond. Chantal dacht precies zoals ik vorig jaar dacht: gewoon een fijn leven leiden, leuke dingen doen, veel reizen en goed rond kunnen komen. Wat wil je nog meer? Waarom moeten we allemaal per se een Groot Doel hebben? Happiness is the highest level of success, remember? Maar die happiness was ik een beetje kwijt, en dat gat wilde ik vullen met een nieuw Groot Doel.

Besef wat je hebt

Mijn zoektocht naar een nieuw doel is niet voltooid. Wel is mijn kijk hierop (terug) veranderd, mede dankzij Chantal en mijn vlucht naar Gran Canaria. Misschien moet ik me soms weer wat vaker realiseren waarom ik voor mezelf begon. Wat ik hierdoor allemaal kan doen. Veel vrijheid, verantwoordelijkheid, prima geld verdienen en ‘gewoon’ gelukkig zijn. Daar deed ik het voor. En waarom zou dat niet meer genoeg zijn? Ik denk dat ik er – na anderhalf jaar ondernemen – simpelweg aan gewend begon te raken. Maar na deze week besef ik me opeens weer wat voor droomleven ik leid. En zelf heb gecreëerd! 🙂 
Ik zit op Gran Canaria, het beginpunt van weer een prachtige vijfweekse reis. De tweede dit jaar! Ik reis meer dan ik een paar jaar geleden had durven dromen. Ik doe werk dat ik leuk vind en waar ik goed in ben voor klanten uit mijn favoriete hoek: travel! Dat Grote Doel dat komt ooit wel. Of niet. 
Pluk de dag, mensen!


P.S. Ik ben benieuwd: waarom begon jij met ondernemen?

P.S.2 Volg me tijdens deze vijfweekse trip op Instagram!

P.S.3 Na mijn reis staat er weer een pr-workshop gepland! 

SuusjeHQ 1,5 jaar: tijd voor een update!

Een update over anderhalf jaar fulltime ondernemen, een fysieke meeting met Team SuusjeHQ, mijn pr-workshop voor ondernemers, nieuwe klanten, een nieuwe werkplek en nieuwe plannen als digital nomad…

Foto door Fleur Joesten (Miss Joesten)
Hola, bonjour! Hoe bevalt jouw zomer? In tegenstelling tot vorig jaar heb ik deze zomer geen last gehad van komkommertijd. Eerder last van het ontbreken daarvan 😉 Ik heb het lekker druk met mijn bedrijf en kijk enorm uit naar ‘echt’ vakantie. Gelukkig ga ik begin september een lang weekend naar Texel en een lang weekend naar Rome. 

SuusjeHQ 1,5 jaar

Mijn bedrijf SuusjeHQ bestond 1 augustus officieel anderhalf jaar. Althans, sinds 1 februari 2016 werk ik fulltime voor SuusjeHQ. Daarvoor freelance’te ik naast mijn baan in loondienst. Omdat ik vind dat je alle successen en mijlpalen moet vieren, organiseerde ik de eerste fysieke teammeeting met SuusjeHQ. Die vond plaats bij Broei in Utrecht, waar we vergaderden, op de foto gingen en heerlijk samen aten, kletsten en lachten. 
Foto door Fleur Joesten (Miss Joesten)

PR-workshop voor ondernemers

Een andere ontwikkeling is dat ik sinds deze maand pr-events voor ondernemers organiseer. Ik organiseerde eerder al events over ‘Reislustig Freelancen’ met Jessica Lokker en ik praatte al regelmatig voor andere organisaties over bloggen en social media. Maar nu mijn eerste eigen pr-event dus. Superleuk! De eerste editie vond plaats op 1 augustus en was binnen drie dagen uitverkocht. De tweede editie zal 30 augustus plaatsvinden. Ben benieuwd!

Nieuwe klanten in travel

Verder heb ik ook wat nieuwe klanten erbij. In mijn vorige blog – in mei 2017 – schreef ik al dat ik steeds meer focuste op bedrijven die actief zijn in travel of een sociale missie hebben. Niet gek dus dat ook mijn nieuwe klanten zich daarmee bezig houden. August&July is een travel platform dat de beste reistips aanbiedt en leukste vakantieadressen in Europa selecteert. En mijn nieuwe klant AirHelp focust zich op het helpen van reizigers die problemen hebben met hun vlucht. Dat worden mooie werkzaamheden komende tijd!
Foto door Fleur Joesten (Miss Joesten)

Werkplek bij SIF

Maar er is ook meer sociaal nieuws. Ik werk tegenwoordig bij SIF; de Social Impact Factory in Utrecht. Na anderhalf jaar vooral thuis te hebben gewerkt, werd ik mijn woonkamer en eetkamerstoelen een beetje zat. En ook café’s zijn niet ideaal om langer dan een paar uurtjes per week te werken (voor de lange termijn zeker niet). Daarom werk ik vanaf deze maand twee à drie dagen per week bij SIF. SIF zit in een prachtig pand in het centrum, iedereen komt er om te werken, je loopt in de lunchpauze zó naar je favo tentje en bovendien ben ik in tien minuten fietsen weer thuis. En hopelijk word ik komende tijd geïnspireerd door (andere) sociaal ondernemers op het gebied van sociaal ondernemen. Want uiteindelijk wil ik meer voor de wereld betekenen als ondernemer. Ideeën?

Plannen als digital nomad

Fysieke meetings, fysieke events, een werkplek… kom ik nog wel aan digital nomad’en toe? Jazeker! Er staat zelfs weer een heel mooie trip gepland. Op 22 september vlieg ik naar Gran Canaria, waar ik 25 september aan boord stap van NomadCruise. NomadCruise is een varende workation voor ondernemers. In twee weken varen we samen via Sint Maarten, Curaçao en Aruba naar Colon, Panama. Daar blijf ik nog tweeënhalve week om te reizen, werken en genieten. Ik ben 28 oktober weer in Nederland!

De volgende update zou dus zomaar weer eens vanuit het buitenland kunnen zijn 😉 

SuusjeHQ: van freelance allrounder tot werelds bureau voor pr en content

Hoe ik toch mijn niche vond…

Er was eens…

Alweer zestien maanden geleden werd ik fulltime ondernemer. Althans, dat was het plan. Toen ik in januari 2016 stopte met mijn baan (jep, ik werkte in loondienst bij een pr-bureau), had ik nog geen fulltime freelance werk. Maar dat wilde ik wel! Daarom nam ik alle klussen aan op elk gebied waar ik iets van wist. Denk aan: pr, social media en schrijven, maar ook nog juridisch advies (jep, ik studeerde af in 2011 als meester in de rechten). Mijn klanten kwamen uit allerlei hoeken: van mode (jep, ik was ooit moderedacteur) en toerisme tot online startups, zakelijke dienstverlening en dus ook de juridische.

Alles aanpakken

“Fuck de niche!” riep ik telkens hard als iemand mij naar mijn specialisme vroeg. Want waarom één ding in één hoek kiezen als je meerdere dingen kan doen in meerdere hoeken? Bovendien ging ik nu geen ‘nee’ zeggen tegen werk. Ik zou wel gek zijn. Daarnaast wist ik dat mijn ‘niche’ vroeg of laat vanzelf wel zou komen. Na wat ervaring zou ik er snel genoeg achter komen wat die niche dan wel niet zou zijn, wat ik het leukste zou vinden, en in welke hoek mijn klanten zich zouden bevinden.

Voila, c’est une niche

En ja hoor! Inmiddels is het mei 2017 en verricht ik verdacht veel soortgelijke werkzaamheden voor soortgelijke klanten uit soortgelijke hoeken. Ik moet toegeven dat ik nog steeds niet één specialisme heb (en misschien wel nooit ga en wil krijgen ook), maar SuusjeHQ heeft inmiddels wel degelijk een focus.

Waar ik momenteel veel mee bezig ben is namelijk het volgende:

* PR (media-aandacht en exposure genereren) voor wereldse bedrijven
* Gave content plannen, maken en verspreiden over wereldse onderwerpen
* Veel praten, zoals mijn lessen over social media, lezingen bij bedrijven en mijn eigen event De Reislustige Freelancer
* Mijn blog Artikel 2.55 over leuker werk, meer reizen en de ultieme balans voor geluk

Samen met Jessica Lokker organiseer ik 6 juni a.s. het vijfde event van De Reislustige Freelancer

 

Wat is werelds?

Hoewel mijn klanten nog niet over één kamp te scheren zijn, hebben ze wel degelijk dingen met elkaar gemeen. Vaste klanten als Rondreis.nl, Parkvakanties.nl, 2Glimpse en Better Places houden zich allen bezig met… *trompgeroffel*… reizen! Ook werk ik regelmatig als freelance pr-adviseur voor USP Marketing & PR, dat zich ook focust op – jawel – reizen en toerisme. En ik ben met Artikel 2.55 ambassadeur van Charlie’s Travels, een toffe startup in Afrika. Oh, en had ik al gezegd dat ik laatste mocht pitchen bij een héél gave internationale klant uit de reisbranche? Stay tuned..!

Maar ik zeg ‘werelds’ en niet ‘reizen’ omdat ik nog meer klanten heb. Zij houden zich niet per se bezig met reizen, maar wel met wereldse thema’s. Denk aan More Than Mayo (wereldreiziger Ria focust op foodexperiences), Boon (wil duurzaam voedsel op de kaart zetten voor een betere wereld) én ik zet mij natuurlijk al jaren als pr-vrijwilliger in voor Plan Nederland.

Get out there!

Deze ‘get out there’-werkzaamheden voor wereldse klanten passen helemaal bij mijn eigen bedrijfsvoering: ik laat mezelf graag zien (en kom zo ook aan mijn klanten – practice what you preach baby!) en werk regelmatig als digital nomad vanuit een tropisch oord. Ook – en dat zeg ik misschien niet vaak genoeg – heb ik een hart voor natuurbehoud, mensenrechten en dierenwelzijn. Duurzaamheid, de wereld verbeteren en ieder mens gelijke kansen geven, dat is mijn ultieme wens. Nu SuusjeHQ eenmaal loopt wil ik mij hier meer op gaan focussen. Leuk dus dat ik laatst al benaderd werd door webshop Marington voor een mooie samenwerking rondom het prachtige, duurzame label My O My. Iemand ideeën hoe ik SuusjeHQ meer kan betrekken in mijn reis naar een betere wereld?

 

Geïnterviewd door de Volkskrant over mijn lifestyle als digital nomad

 

En nu?

SuusjeHQ heeft haar wilde haren verloren. De focus is pr voor wereldse bedrijven, wereldse content maken, anderen inspireren en empoweren met mijn lessen, lezingen, events én mijn blog Artikel 2.55. Met mijn blog pleit ik voor leuker werk en meer reizen (en daarmee een gelukkiger bestaan). Ik doe dit omdat ik denk dat je eerst zelf gelukkig moet zijn voor je anderen gelukkig kan maken. En als een duurzame, gelijke wereld mijn einddoel is, moet ik dus eerst mijn lezers aansporen om voor geluk te kiezen.

Zoals jullie misschien wel weten doe ik dit alles niet (meer) alleen. Sinds eind 2016 heb ik een prachtig team om me heen verzameld van copywriters, bloggers, reporters, contentmarketeers en designers. Ik heb het natuurlijk ook mijn Team SuusjeHQ, bestaande uit Deisy Amelsbeek, Imke van Kuppeveld, Inge Rosenbaum en Linda Moes.

Misschien zien we jou binnenkort tijdens SuusjeHQ’s eerste pr-workshop? 😉 Interesse? Laat het weten via info@suusjehq.nl en ik houd je op de hoogte.

You know when and where to find me!

Ben of ken jij een werelds bedrijf dat focust op reizen, duurzaamheid of een ander werelds thema? En kan jij wel wat hulp gebruiken met pr, content of ben jij op zoek naar een inspirerende spreker of docent op het gebied van pr, (social) content of leuker werk en meer reizen? You know where to find me! (En just in case: info@suusjehq.nl).

Liefs,

SuusjeQ a.k.a. Suzanne van Duijn

Volg SuusjeHQ op Facebook en Instagram
Volg Artikel 2.55 op Facebook
Volg De Reislustige Freelancer op Facebook
Volg mij persoonlijk op Twitter, Instagram én YouTube

SuusjeHQ’s nieuwe slogan